Zprávy
Aby sis mohl přečíst zprávy, tak se musíš nejprve přihlásit :)
Onload
 
PŘIHLÁŠENÍ

Nemáš ještě svůj účet?

ZAREGISTRUJ SE ZDARMA
Registrace je snadná, rychlá a zdarma!
Onload

Co byste měli vědět: Dějiny homosexuality

Homosexualitu, tak jak ji chápeme dnes, ve smyslu chování a určité identifikace, pro naši kulturu v zásadě poprvé popsal Richard von Krafft-Ebbing až v roce 1886 ve své knize o sexuálních poruchách „Psychopatia Sexualis“. Již Krafft-Ebbing hovoří o homosexualitě v zásadě jako o variantě, nikoli perverzi hodné vymýcení.

Dále pojem homosexuality rozpracoval sexuolog Magnus Hirschfeld, jehož dílo „Homosexualita muže a ženy“ (vydáno 1914) je označováno za tzv. bibli homosexuálů. Termín heterosexualita byl „objeven“ až několik let po prvním definování homosexuality, na konci 19. století, aby bylo možné definovat, proti čemu stojí homosexualita v opozici jako nenormalita, deviace, úchylka...

Nicméně homosexuální chování a různé identity, které by se daly např. označit jako třetí pohlaví, často spojené s homosexuálním chováním a/nebo převlékáním do šatů/atributů opačného pohlaví, se ovšem vyskytovaly dávno předtím jak v naší evropské kultuře (často se odkazuje k antickému Řecku), tak napříč různými kulturami.

Autoři Ford a Beach ve své přehledové práci z roku 1951 o antropologických zjištěních z jiných kultur zmiňují, že homosexuální chování mužů se vyskytovalo ve 28 a ženské v 17 ze 76 kultur. 

Zdroj: Metodická příručka „Rozmanitostí proti šikaně“ (zdarma ke stažení)
Autor: Zdeněk Sloboda © 2010 Praha a Olomouc
Spolulektoři a recenzenti: Olga Pechová, Marek Christ, Kristýna Ciprová
Vedoucí projektu: Martina Štěpánková
Vydavatel: Poradna pro občanství, občanská a lidská práva

Titulní foto: © Depositphotos.com/Pugovica88

Mgr. Zdeněk Sloboda / další články autora ›
Autor článku je jednatelem Platformy pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu PROUD, sociolog a autorem metodické příručky „Rozmanitostí proti šikaně“.
Onload

8 názorů ke článku

04. 11. 2014 v 16:58Off-line GverGraen  (33/-/-)
Dějiny homosexuality? V tom případě je ten článek až tristně neúplný, vždyť jen přístup k homosexualitě ve starověkém Řecku, nebo pak ve středověkém Japonsku by vydal na spoustu stran. Takhle je to jen decentní výňatek který nepřináší žádnou zásadní informaci. Rozhodně to není materiál na samostatný článek, tím pádem o nevhodnosti názvu ani nemluvě.
Souhlasím - 17   •  Nesouhlasím - 1  Nahlásit
04. 11. 2014 v 20:59Off-line Klucinek  (33/176/75)
Před tím než jsem článek rozklikl jsem očekával rozsáhlý text na několik (možná několik desítek) stran který popisuje homosexualitu od prvních poznatků až po moderní systém. Bohužel toto toto je pouhá kostka mrkve z kupky blitek...takže bohužel..
04. 11. 2014 v 22:56Off-line Lubgay  (41/191/80)
Autor chtěl tímto úvodním slovem zřejmě nenásilnou formou přinutit čtenáře, aby si zdarma stáhli celou jeho metod**kou příručku. I já čekal mnohem delší článek, takový výtah za posledních cca 2500 let, ne třeba hned celou knížku, ale tohle je teda opravdu ubohé...
05. 11. 2014 v 19:19Off-line Matthewko  (27/182/85)
je toho málo:)
zišlo by sa obšírnejšie:) určite je toho máličko slabé neviem či by to prešlo aspon na 4:)
06. 11. 2014 v 17:15Off-line Jj217  (29/188/113)
Tak ono je sice hezké, že všichni čekají elaboráty o té slavné antické homosexualitě, ale kdybyste si o tom něco zjistili, věděli byste, že to nebyla zas tak úplně homosexualita v tom "moderním" slova smyslu, "moderní" homosexualita je výrazně méně "gender/age-stratified" a tak dále a tak dále. Jako potenciální upoutávka na tu příručku je to ok :)
07. 11. 2014 v 00:54Off-line GverGraen  (33/-/-)
Je hezké jak dokážeš odhadnout to co všichni čekali. S tímhle trikem v cirkuse vyděláš balík. ;)
07. 11. 2014 v 09:22Off-line Jj217  (29/188/113)
Tak ono je celkem evidentní, že to byla reakce na dřívější příspěvky, ne úplně nějaká snaha o ultimátně platné tvrzení ;)
10. 02. 2016 v 12:07Off-line Vasek698  (25/-/-)
Téma zajímavé ale je to silně nerozvedené. Nejlepší by bylo začít u prvních zmínek a smísit to s vnímáním okolí a pokračovat dál. Za zmínku by stály orgie v Řecku (starověkém). To by šlo do kontrastu s vnímáním homosexuality ve středověku. Pak už asi jen moderní dějiny. Hlavně minulé století by toho dost řeklo. Tam by se taky dalo zajímavě rozepsat. A pak už jen ty nejmodernější dějiny, jak je tomu dnes. K tomu na závěr něco o tom, jak se to vyvinulo, atp... Možná i zmínit, že se to od Řecka moc nezměnilo, když se to tak vezme (vnímání okolím).
Přihlas se a okomentuj článek. Ještě nemáš svůj účet? Zaregistruj se.
Onload
Načítám...
Onload
OnloadOnload
Copyright 2011–2024 NaKluky.cz, všechna práva vyhrazena, ISSN 1805-0506
Onload