Zprávy
Aby sis mohl přečíst zprávy, tak se musíš nejprve přihlásit :)
Onload
 
PŘIHLÁŠENÍ

Nemáš ještě svůj účet?

ZAREGISTRUJ SE ZDARMA
Registrace je snadná, rychlá a zdarma!
Onload

Bude Ukrajina první východoevropskou zemí s registrovaným partnerstvím?

Je Ukrajina připravená na registrované partnerství homosexuálních párů? Podle statistik rozhodně není. V nejaktuálnějším průzkumu veřejného mínění z května 2017 by pouze 9 % Ukrajinců podpořilo legalizaci manželství homosexuálních párů

I přes výše uvedené přijala 23. 11. 2015 ukrajinská vláda akční plán implementace Národní strategie lidských práv, jehož nedílnou součástí je příslib předložit ještě koncem roku 2017 Verchovné radě návrh zákona o registrovaném partnerství pro homosexuální i heterosexuální páry. Komplementace celého plánu je naplánována na rok 2020. 

Ukrajina má na rozdíl od sousedního Ruska a Běloruska velmi specifický vztah k LGBT komunitě. Ač se jedná vesměs o stejně homofobní zemi s vysokou mírou předsudků podporovaných Pravoslavnou církví, tak po Euromajdanu v r. 2014 se začínají objevovat snahy o přívětivější přístup, a to zejména ze strany některých politiků.

Proč najednou začínají ukrajinští politici jednat v přímém rozporu s míněním svých voličů? Odpověď je prostá! Snahy o větší integraci do evropských struktur a vymanění se z ruského vlivu. Jedním z prvotních kroků směrem ke zlepšení životní úrovně LGBT Ukrajinců bylo přijetí rozsáhlé anti-diskriminační legislativy v r. 2015.

Jak se ukrajinská společnost postaví k registrovanému partnerství?

Akceptace existence LGBT menšiny a určitá míra tolerance je něčím, čeho by se na Ukrajině dalo v dlouhodobém časovém úseku dosáhnout za pomocí osvěty, větší viditelnosti a také faktu, že právě ekonomicky vyspělejší země vykazují zpravidla zároveň větší míru respektu práv LGBT komunity, včetně právního uznání jejich svazků a rodičovství.  Ekonomicky zbědovaná Ukrajina zužovaná válkou na východě by tak mohla snadno nabýt dojmu, že neoddělitelnou součástí prosperujícího státu je i větší důraz na lidská práva menšin, a tím pádem se stát otevřenější.

Není však registrované partnerství na Ukrajince trochu moc? Samozřejmě, že je. Nicméně toto nelze brát jako protiargument jeho přijímání. Proč? Protože léčba je drsná, ale pro pacientovo přežití nezbytná.

Přijetím registrovaného partnerství na Ukrajině by došlo k ohromné a radikální změně kulturního rázu východoevropského regionu, což by mohlo přispět k revoluční změně vnímání LGBT komunity nejen tam, ale i v sousedním Rusku. Rusové by mohli přijít na to, že Ukrajinu nepostihla žádná „pohroma“, a třeba by se postupem času začalo zlepšovat jejich vnímání LGBT komunity, k čemuž by samozřejmě došlo až v řádu desetiletí.

Registrované partnerství na Ukrajině by dále mohlo přispět jeho přijetí i v dalších sociálně konzervativních evropských zemích, včetně Polska, Slovenska, Bulharska či Rumunska.

Protože Ukrajina vykazuje vysokou míru homofobie, existuje jedna z lepších cest, jak dosáhnout registrovaného partnerství pro páry stejného pohlaví, a to přes Evropský soud pro lidská práva.

Pokud by byl přijat zákon o registrovaném partnerství pouze pro heterosexuály, pak by ukrajinským LGBT aktivistům stačilo zažalovat Ukrajinu ve Štrasburku, který už předtím potvrdil, že výlučnost registrovaného partnerství jako svazku muže a ženy je v rozporu s Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod. Ukrajinští zákonodárci by tak museli registrované partnerství zpřístupnit i párům stejného pohlaví.

Je navýsost jasné, že Ukrajinu ještě čeká hodně práce, a to nejen na poli LGBT práv, ale i dalších a podstatně důležitějších, tak jim jenom držme palce.

Titulní foto: Archiv

Autor článku je gay aktivista, jenž se věnuje zkoumání právního a politického postavení LGBT komunity nejen u nás, ale i v celém světě.
Onload

15 názorů ke článku

08. 11. 2017 v 22:33Off-line Mychajlo90  (34/185/70)
Tohle lze asi očekávat docela těžko, i když třeba se nechám příjemně překvapit. Každopádně faktem je, že postoj k LGBT komunitě je věc, která docela symptomaticky ukazuje dost zásadní rozdíl mezi Ukrajinou a Ruskem. V Kyjevě už se pořádá pride parade (zatím jsou to docela skromné začátky s velkými bezpečnostními opatřeními, ale to není nic neočekávaného) a to dokonce i za účasti některých ukrajinských politiků. Podobně třeba došlo před pár lety k velmi ostrému odsouzení žhářského útoku na jedno kino v Kyjevě, které promítalo film s LGBT tematikou. Dovedete si tohle představit v Rusku?
08. 11. 2017 v 22:36Off-line Vasek698  (25/-/-)
Mně už jsou ty články tak odporné, že snad začnu být proti těm sňatkům.
Souhlasím - 2   •  Nesouhlasím - 5  Nahlásit
08. 11. 2017 v 23:58On-line ShiroReloded  (30/178/85)
Ukrajina je na dobré cestě, uvidíme jak dlouho jí to vydrží.
Souhlasím - 3   •  Nesouhlasím - 2  Nahlásit
09. 11. 2017 v 08:09Off-line Vlado2  (61/180/80)
Autore, znám řadu Ukrajinců pracujících dlouhou dobu v ČR. Všem, zcela bez rozdílu politického smýšlení, může být nějaká problematika LGBT zcela ukradená, neboť oni jsou denně nuceni řešit problémy docela jiného rázu.
A stejně, jako aktivista (čehokoli) v Praze není typickým reprezentantem většiny Čechů, tak ani jakási lokální kyjevská pride parade nereprezentuje smýšlení obyvatel mimo hlavní město. A ujišťuji tě, že to, co se nám zde předvádí jako "Ukrajina", je výhradně Kyjev, který má ve skutečnosti se zbytkem onoho nešťastného státu jen velmi málo společného.
Souhlasím - 2   •  Nesouhlasím - 2  Nahlásit
09. 11. 2017 v 13:58Off-line Fermin  (29/176/63)
Vlado: Takže ono vlastně rčení "V Praze je blaze" lze použít na Ukrajinu s jediným rozdílem, že tam nevznikne ten rým, neboť Prahu nahradí Kyjev. :)))
09. 11. 2017 v 23:13Off-line Mychajlo90  (34/185/70)
Fermin: Ukrajina je dost decentralizovaná, takže nejenom Kyjev :) Minimálně vůbec špatně na tom nejsou turistické metropole Lvov a Oděsa.

Vlado2: Ukrajinci v Česku jsou z velké části ze Zakarpatské oblasti, což je i na ukrajinské poměry hodně periferní a chudý region.
09. 11. 2017 v 23:23Off-line Fermin  (29/176/63)
Mychajlo90: Nedokážu posoudit, ale nějaké veřejné projevy homo lásky tam asi také nejsou úplně bez rizika. Každopádně můžu sám za sebe říct, že z východní Evropy má Ukrajina na rozdíl od Ruska a Běloruska největší šanci na vstřícnější politiku vůči LGBT. Troufal bych si říct, že mnohem větší než v sousedním Moldavsku.
10. 11. 2017 v 23:17Off-line Mychajlo90  (34/185/70)
Samozřejmě, že nejsou bez rizika, to je jasné. Ale ukrajinská společnost je narozdíl od Ruska a Běloruska hodně otevřená a pluralitní, což je vždycky v těhle věcech plus. A samozřejmě na Ukrajině není žádný tlak na LGBT komunitu ze strany politických elit (fakticky to pro ně není téma).
10. 11. 2017 v 23:53Off-line Fermin  (29/176/63)
Mychaljo90: To je určitě dobře, ale zase by na LGBT a lidská práva obecně neměla zas až tak úplně kašlat.
22. 11. 2017 v 05:09Off-line Toy  (100/178/70)
Mám velmi dobrý důvod věřit v lepší zítřky na UA. Mám dobrého kamaráda v Nikopolu (UA). Je to aktivista v otázkách tamní LGBT komunity, spisovatel a první člověk navzdory svému teen věku, který dokázal vydat na Ukrajině knižní román s LGBT tématikou s názvem «На Марс» (Na Mars) https://biggggidea.com/…j-gej-roman/
mimochodem moc zajímavé čtení. Osobně jsem se podílel na financování tohoto projektu, takže si trounu říct, že mám informace o dění z první ruky.
...Možná je to další z těch prvních vlaštovek a já tomu moc fandím.
25. 02. 2022 v 20:04Off-line TommenBaratheon  (20/174/74)
Ukrajina má teď trošku jiný starosti, než tyhle blbosti.
Souhlasím - 3   •  Nesouhlasím - 1  Nahlásit
22. 05. 2022 v 08:18Off-line Hrabuvka  (40/180/75)
Je zelenskyj gay?
04. 06. 2022 v 19:46Off-line Hrabuvka  (40/180/75)
Ne protože to bude zase sovětský svaz.
12. 04. 2023 v 20:31On-line ZbynekCasper  (39/175/80)
F**k You
13. 04. 2023 v 03:40Off-line Toy  (100/178/70)
A bude hůř...
Přihlas se a okomentuj článek. Ještě nemáš svůj účet? Zaregistruj se.
Onload
Načítám...
Onload
OnloadOnload
Copyright 2011–2024 NaKluky.cz, všechna práva vyhrazena, ISSN 1805-0506
Onload