Zprávy
Aby sis mohl přečíst zprávy, tak se musíš nejprve přihlásit :)
Onload
 
PŘIHLÁŠENÍ

Nemáš ještě svůj účet?

ZAREGISTRUJ SE ZDARMA
Registrace je snadná, rychlá a zdarma!
Onload

Musí cukrář upéct dort na gay svatbu? Australské zákonodárce rozděluje náboženská svoboda

Již zítra v deset hodin dopoledne australského času budeme vědět, zda se protinožci stanou po Irech druhou světovou, anglosaskou a oceánskou zemí, která přizná homosexuálům právo na uzavření sňatku prostřednictvím lidového hlasování.

7. listopad 2017 byl posledním dnem, dokdy mohli oprávnění voliči odevzdat vyplněný volební lístek, v němž odpovídali na otázku: „Měl by být přijat zákon, který by umožnil párům stejného pohlaví uzavřít sňatek?“ Australský statistický úřad pověřený konáním tohoto nezávazného poštovního plebiscitu bez povinné volební účasti má do středy 15. listopadu 2017 čas, aby odevzdané hlasy spočítal, a řekl výsledek. V případě kladného výsledku avizovali zákonodárci, že budou respektovat mínění svých voličů, a že přijmou příslušnou legislativu ještě před Vánočními svátky.

Plebiscit měl vysokou míru účasti 78,5 %, což je více než u loňského referenda o brexitu.

Má stát právo nařídit cukráři, aby upekl dort na homosexuální svatbu?

Přestože jsou politici v otázce přijetí zákona, který legalizuje homosexuální sňatky, zajedno, rozděluje je jedna problematika. Na rozdíl od převážně ateistické České republiky existuje v Austrálii několik náboženských skupin, z nichž mnozí provozují podniky nabízející svatební služby, a ti se v souladu s chystanými změnami obávají o náboženskou svobodu a právo výhrady svědomí.

Nicméně je pravda, že toto mělo být už dávno vyřešeno, neboť i za stávající právní úpravy, kdy můžou homosexuální páry ve většině států a teritorií uzavřít registrované partnerství, občanský svazek nebo domácí partnerství, se uskutečňovaly svatby gayů a leseb. Ostatně institut můžeme nazvat, jak chceme, ale někteří z nás zkrátka o svatební obřad stojí, a je nám jedno, zda jeho výsledkem je manželství či registrované partnerství.

Manželství prosazujeme jednak z principu rovnosti, aby přestala existovat segregace na „my“ a „oni“. A jednak z důvodu nerovných práv a povinností, která většinou nemanželské právní instituce nabízí. Čili otázka, zda je katolická květinářka povinná navázat kytici na lesbickou svatbu, či protestantský cukrář povinen upéct svatební dort na gay svatbu, by měla být už zodpovězená.

Aby se však předcházelo případným soudním sporům, rozhodl se liberální senátor Dean Smith začlenit do návrhu zákona o stejnopohlavním manželství dodatek o tom, že podnikatelé provozující svatební služby se můžou stát církevními organizacemi, a mít tak zaručenou výjimku z anti-diskriminační legislativy. Církevní organizace rovněž nejsou povinny sezdávat homosexuální páry před Bohem, ani jim umožnit mít svatební obřad v jejich prostorách. 

Jiný liberální senátor James Paterson však nepovažuje takovou podobu nového zákona za dostačující a navrhuje, aby výjimku z anti-diskriminačního zákona měli všichni provozovatelé svatebních služeb.   S touto verzí ostře nesouhlasí australský premiér Malcolm Turnbull.

Vládní kabinet rozhodně nepodpoří jakýkoli zákon, který by ze své podstaty podporoval diskriminaci gay svateb,“ uvedl Turnbull.

Homofobní cukrářství obdrželo přes 8 miliónů korun od křesťanů z internetu

Titulní foto: © Depositphotos.com/mrsiraphol

Autor článku je gay aktivista, jenž se věnuje zkoumání právního a politického postavení LGBT komunity nejen u nás, ale i v celém světě.
Onload

20 názorů ke článku

14. 11. 2017 v 18:06Off-line Fermin  (29/176/63)
Vzhledem k tomu, že v Austrálii je už zítra, tak bychom my u nás mohli vědět, jak dopadli ještě před půlnocí. :) :)
14. 11. 2017 v 19:09Off-line Vasek698  (25/-/-)
Lidi jsou fakt čůráci. Nemůžete muzikantovi nařídit, aby někomu hrál na svatbě a stejně tak nemůžete nikomu nařídit, aby někomu upekl dort. A co mu jako uděláte, když ne? Ho zavřete do vězení, protože teploušům neupekl dort?
Souhlasím - 4   •  Nesouhlasím - 1  Nahlásit
14. 11. 2017 v 19:12Off-line Fermin  (29/176/63)
Mě kdyby pekař odmítl upéct dort, na svatbu, tak se na něj vykašlu, zmíním se o něm všem svým blízkým, aby si od něj nikdy nic upéct nenechali, a tím to skončí. Vždycky se najde nějaký jiný pekař. Kde je poptávka, je i nabídka. Jinak se to většinou řeší pokutami - viz ten případ homofobního pekařství v Belfastu.
14. 11. 2017 v 20:00Off-line Vasek698  (25/-/-)
No proč ne, tak by to bylo v pořádku. Je ale nesmysl, aby se něčím takovým zabývala legislativa.
14. 11. 2017 v 20:40Off-line Fermin  (29/176/63)
vasek698: legislativa se tím zabývá kvůli tomu, kdyby se jiní gayové a a jiné lesby dovolávali svého práva na upečení dortu nebo navázání svatební kytice kvůli anti-diskriminačnímu zákonu. jedná se pouze o technickou záležitost, která má chránit náboženskou svobodu a výhradu svědomí. k těmto ustanovením se uchýlila před čtyřmi lety i Velká B***ánie.
14. 11. 2017 v 21:02Off-line Wetskinkorb  (25/185/80)
Post moderní doba: někde vám neupeče dort, tak uděláte coming out a zkusíte z toho vysoudit co nejvíc peněz... 21. století je fakt peklo pro většinové občany. Mino***y jsou pohoršený už skoro vším.
14. 11. 2017 v 21:13Off-line Vasek698  (25/-/-)
Mě nezajímá VB. Když ti někdo odmítne upéct dort, tak je to jeho právo. Tečka. Když si někdo stěžuje, tak ho prostě mají poslat pryč, na něco takovýho si nelze stěžovat.
14. 11. 2017 v 21:26Off-line Artenkotorer  (36/180/84)
Postihy za neupečení dortu jsou přímý zásah do vlastnických práv a v konečném důsledku nás jen ohrožují. Přeci jen režimy s omezováním svobody mají tradici v potírání práv i homosexuálů (zdravíme nacisty a namátkou lze vybrat třebatřeba Putina). Každá soukromá osoba/společnost by měla mít právo diskriminovat kohokoliv kvůli čemukoliv, je jedno zda kvůli rase, orientaci, levorukosti, či třeba barvě vlasů. Jediný kdo by toto právo mít neměl je stát, protože ten má fakticky monopol na moc a proto musí být regulován.
Pokud mi cukrář odmítne upéct dort na svatbu, zajdu za jiným cukrářem. Pokud bych chtěl "spravedlnost" řeknu to známým, či jak je dnes v módě, proženu sociálními sítěmi a tržní prostředí ho ztrestá. Těch našich pár procent je dost na to aby to šlo pocítit na příjmech, navíc když přičteme naše rodiny, přátele...
14. 11. 2017 v 21:45Off-line Vasek698  (25/-/-)
Pak je potřeba podívat se na další věc: vláda má řešit legislativu důležitých věcí. Tedy primárně. Místo toho mají mluvit o dortech? Jak často se něco takovýho vlastně stane? :D
14. 11. 2017 v 22:47Off-line ThomPrag  (45/180/76)
Naprostý souhlas s Artenkotorer i vasek698. Tyhlety rádoby antidiskriminační zákony nám dělají jen medvědí službu. Jediný důsledek toho bude, že nás hetero většina bude víc nesnášet. Každý soukromník by měl mít právo si sám rozhodovat o takových věcech, legislativa by toto vůbec neměla řešit.
14. 11. 2017 v 23:13Off-line Fermin  (29/176/63)
Já tohle všechno chápu, ale bohužel nikdo nemůže ručit za to, že se nenajde nějaký gay nebo nějaká lesba, kteří nebudou v budoucnu takového pekaře či květinářku žalovat, a to mnohdy naprosto účelově, jenom aby z nich vytřískali nějaké tučné odškodné. A proto se v zájmu nás všech rozhodli zákonodárci včlenit do legislativy ustanovení o náboženské svobodě. Jedná se jenom o technické zdokonalení. Nic víc, nic míň.
14. 11. 2017 v 23:29Off-line Vasek698  (25/-/-)
Odkdy má náboženská svoboda něco společného se sexualitou a dorty?
14. 11. 2017 v 23:35Off-line Fermin  (29/176/63)
vasek698: doporučuji přečíst si celý článek.
14. 11. 2017 v 23:57Off-line Titan24  (30/168/56)
Mně upřímně nepříjemně dostala i ta Honzova reakce, že by kvůli pitomýmu odmítnutí dortu dělal scény a snažil se toho pekaře připravit o zakázky. Inu, afektovaná buzna nemá asi nic lepšího na práci, než hatit podnikání nebohého pekaře, který třeba jen vyslovil svůj soukromý názor, na který má právo.
Souhlasím - 2   •  Nesouhlasím - 2  Nahlásit
15. 11. 2017 v 01:20Off-line Fermin  (29/176/63)
Tomáši, ve vlastním zájmu mých blízkých, kterým by se muselo udělat špatně při zakousnutí do dortu, který upekl nějaký Dominik Duka, bych je informoval o tom, od koho si mají radši nechat upéct dort. Rozhodnutí by zůstalo na nich, zda opravdu opovrhnou takovým pekařstvím. Je ale opravdu pod mojí úroveň kvůli takovým banalitám lítat po soudech. Nicméně chápu, že zrovna v českém národě s účtenkovou by se jistě našlo dost ziskuchtivých homosexuálů, kteří by naschvál žádali ultrakatolické pekaře o dort jenom, aby z nich pak mohli vytřískat melouny.
15. 11. 2017 v 15:51Off-line Artenkotorer  (36/180/84)
Titan24: Nejde o dělání scé. Jedná se u princip hlasování peněženkou. Je to asi tak zhruba stejné jen v menším, jako když greenpeace dělá seznam nejvíce neekologický firem světa. Je to v principu přirozená samoregulační vlastnost trhu, kterou se stát snaží nahradit antidiskriminačním zákonem, jenže jako ve většině případů i zde stát nadělá více škody než užitku, oproti přirozenému tržnímu nástroji.
03. 12. 2017 v 17:41Off-line Z.M.R.D  (50/181/80)
30. 06. 2022 v 20:21Off-line Roztomilka  (27/170/52)
nemusi zalezi jestli tu objednavku prijme to uz zalezi na cukrari jsou to jeho prachy a jeho prace pokud chce prijit o zakazku tak je to jeho problem
21. 07. 2023 v 01:03On-line HledamMladyPero  (58/184/70)
Rakušane, Rakušane, do roka a do dne po schválení toeploušskejch svateb tady máš nový soudní spory o svatební dorty, až tě z toho bude hlava bolet a budeš tý svý podpory buzen pěkně litovat.
21. 07. 2023 v 01:18On-line HledamMladyPero  (58/184/70)
A nechápu, aby na to musel mít člověk náboženský důvod, mně se z vás gejů-manželů chce taky zvracet i bez Boha. Vaše svatba je jenom předstírání, osrudná komedie. chípáků, kteří si myslí, že tímto symbolickým aktem ze sebe smyjí svou hanbu. Jsem bisexuál. Baví mně š***t kluky, ale ne se s nima vodit za ručičku a hrát si na manželství.
Přihlas se a okomentuj článek. Ještě nemáš svůj účet? Zaregistruj se.
Onload
Načítám...
Onload
OnloadOnload
Copyright 2011–2024 NaKluky.cz, všechna práva vyhrazena, ISSN 1805-0506
Onload