Zprávy
Aby sis mohl přečíst zprávy, tak se musíš nejprve přihlásit :)
Onload
 
PŘIHLÁŠENÍ

Nemáš ještě svůj účet?

ZAREGISTRUJ SE ZDARMA
Registrace je snadná, rychlá a zdarma!
Onload

Bývalý gay aktivista Milda Šlehofer: „Rádi říkáváme, že je Česko jednou z nejtolerantnějších zemí na světě. Ale je to pravda?“

Zejména v poslední době slýcháváme ze všech stran: „Proti homosexuálům, LGBT, gayům a lesbám nic nemám“. Jenže pak to pokračuje oním kouzelným slovíčkem „ale“, které hned toho člověka usvědčí ze lži. Tolerance, a ještě lépe respekt si na „ale“ ve skutečnosti nehrají. Rádi o sobě říkáváme, že jsme jednou z nejtolerantnějších zemí na světě. Ale je to pravda?

Jsem jedním z bývalých aktivistů podílejících se mimo jiné na prosazení registrovaného partnerství u nás. A také na ovlivnění veřejného mínění o gay a lesbické komunitě v České republice. Trans lidé v té době ještě o veřejný „coming out“ nestáli, vyhovovalo jim zatím jen bezpečné prostředí sexuologických ambulancí, kde jim pomáhali s jejich pro mnohé nepochopitelnou jinakostí.

V devadesátkách opravdu nebylo jednoduché „vyjít s kůží“ na trh. Ukázat svou tvář v médiích a v televizi a říct přede všemi „já jsem gay“. Bylo tak trochu odvážné. Ale bylo to potřeba. V té době ještě většina lidí gaye nebo lesbu osobně neznala – tedy aspoň si to myslela, protože to o nich nevěděla.

Změna k lepšímu

Doba se rapidně změnila. K lepšímu. I když dneska odevšad slyšíme stesky o opaku. Dnes také často slyšíme, že každý má za kamarády gaye a lesby a nevadí mu. Jenže pak přijde ono uchvacující „ale“.

Ale oni sami prý nesouhlasí s nechutností jako je Prague Pride, manželstvím pro všechny a aktivisty, kteří dělají své komunitě jen ostudu. Je to zajímavé, ale já sám neznám nikoho, komu by vyhovovalo být občanem druhořadé kategorie. Protože respekt opravdu není o tom, co nám předvádějí někteří zlovolní politici nebo odpůrci ohánějící se nedůvěryhodnou tolerancí.

Buď LGBT, ale nech si to na doma!

Nejčastější argument. Svědčící o netoleranci a předsudcích, i když se chlubí opakem. Veřejné předvádění se na ulicích kazí děti. Takže přece jen je homosexualita a transsexualita problém? Protože kdyby ne, tak proč by nemohli už i děti vidět, že existuje něco jiného než heterosexualita?

Nechme stranou bojovníky za tradiční rodinu. Ti to považují za největší zlo, ohánějící se křesťanskými hodnotami, a přitom po nich nejvíce šlapají. Zaštiťují se zájmem o rodinu, ale přitom skutečné problémy skutečných rodin je nikdy nezajímaly.

V rámci ochrany katolicismu musejí přece bojovat proti největšímu zlu současnosti – LGBT. A to tradičními hodnotami jako je šíření nepravd, nesnášenlivosti až nenávisti. Přitom zcela opomíjejí fakt, že v řadách katolických a dalších představitelů je zastoupení gayů mnohem vyšší než u veřejnosti. Tam lze hledat jejich fetišistické zaujetí LGBT, které jinak přece v jejich víře nehraje opravdu žádnou roli.

Nemluvě o tom, jak se ohánějí mravní ochranou dětí a přitom všichni z nich zavírali oči před zvěrstvy, které se v katolické církvi děla v zákristiích a desetiletí byli vrcholnými představiteli kryti zvrácení predátoři a dehonestovány nezletilé a bezbranné oběti. Tito ochránci „hodnot“ nás opravdu chtějí poučovat o morálce?

Ano, i v těchto případech jde jen o jednotlivce a extrémy, podle kterých nelze hodnotit celou skupinu. Přesto to všemožní moralisté dělají. Nikdo z LGBT nehaní křesťany jako celek. Opačně už je to jinak.

Extravagantních typů je v průvodu minimum

Na průvodu Prague Pride se každý rok objeví nějaký exhibicionista, který jde s holou kůží na trh (což se stalo snad jen jednou) nebo předvést, jak moc extravagantní dokáže být. Na to už lační moralisté čekají, aby se do nás mohli pustit.

 „Podívejte se, jak jsou zvrácení, jak kazí naše děti, tito chtějí manželství a děti! No fuj.“

Jenže když někdo nahlas vyřvává o hodnotách, pravdě a morálce, tak za tím lze očekávat jen velkou dávku pokrytectví. V tomto případě zcela záměrně opomíjejí desetitisíce dalších účastníků a statisíce lidí LGBT komunity, která je úplně stejná jako oni. I s těmi předsudky, ke kterým se už málokdo rád veřejně hlásí.

Proto se i v LGBT komunitě najdou jedinci, kteří se nechají ovlivnit odpůrci a tvrdí, že je Prague Pride a aktivisté poškozují v očích ostatních. Jenže holá fakta mluví jinak. Extravagantních typů je v průvodu minimum. Ano, média většinou zveřejní je. Jsou totiž vizuálně zajímaví, barevní, rozjásaní, a navíc kontroverze prodává a na internetu zajistí mnoho kliků čtenářů navíc.

Jestli je někdo přesvědčen, že tohle ho reprezentuje, budiž.

Jestli si někdo myslí, že ho to poškodí v očích sousedů u nich na vesnici, tak tím dává najevo, že si o nich myslí, že to jsou stejně omezení lidé jako oni charakterově oslabení bojovníci za morálku. Navíc "vzorem" pro sousedy by měli být přece hlavně oni. I v tomto případě přichází ono „ale“.

Ale pokud dotyční jsou se svou sexualitou sami srovnaní, pokud se za ni nestydí. Přece nemusejí předvádět extravagantní chování jako pár exhiboušů v Praze, ale nemusejí se bát chytnout občas za ruku nebo dát si pusu. Pokud toto nebude přirozené, tak to v očích některých bude pořád kazit děti.

Výchova dětí v duhových rodinách

Zde se totiž dostáváme k jádru problému. Nejvíce lidí má problém s výchovou dětí stejnopohlavními páry. Protože dítě v takové rodině bude trpět posměchem a předsudky ostatních dětí.

Jenže kdo vychovává je? Právě ti, co jim na nich tak záleží. Jenže kdyby se nebáli jim říct, že kromě lásky kluka k holce je i láska kluka ke klukovi a holky k holce, tak to dítě vezme jako fakt a vůbec to neřeší.

Jenže ty tolik nebezpečné předsudky nejsou v dětech, ale v jejich rodičích, kteří se jimi ohánějí a nejsou se ochotni k nim doznat. Tady to vše začíná. Dokud se LGBT bude stydět, že je LGBT, tak to opravdu normální nebude. Ochránci morálky šíří nemorální myšlení a chování prý aby ochránili morálku.

Konzervativci chrání tradiční hodnoty

Konzervativci chrání tradiční hodnoty, které nikdy tradičními nebyly, protože se všechny po staletí přirozeně vyvíjely. Oni tím jen zakrývají své předsudky a touhu po nostalgii svého mládí, které jim dávno uteklo.

I zde je krásný příklad jejich ukázkového pokrytectví. Stejně jako u katolíků se rodina sama devalvovala a oni své pochybení svalují na LGBT, to samé lze říct o manželství.

Naplnit svůj vztah i před zákonem a přijmout tak nejen všechny z toho plynoucí výhody, ale hlavně povinnosti, které pak dávají řád společnosti a státu, je přece silnou konzervativní hodnotou? Nu a v době kdy se k ní hlásí méně a méně lidí a chce ji přijmout za svou další část společenství, tak by měli přece jásat, ne?

Většina nadnárodních firem se přihlásila k odkazu Pride, ale ne u nás

Další zajímavý postřeh je fakt, že zejména letos se většina nadnárodních firem přihlásila k odkazu Pride, tedy přijetí jinakosti (protože odpůrci ji opět špiní svým zvraceným viděním jen jako pýchu). Přitom je to o tom, že jsme fakt jiní a nestydíme se za to a ostatní naši jinakost přijímají. Proto jsou průvody po celém světě tak barevné, duhové, usměvavé a uvolněné. A průvody našich odpůrců, kteří si v nich stěžují, že nemají vlastní průvody!!!, tak zamračené a v barvách hnědé a černé.

Coca-Cola, IKEA a mnohé další firmy, na které si vzpomenete, „převlékla“ své profily do duhových barev, zahájila kampaně proti předsudkům, přidala se do průvodů. No a u nás jejich pobočky dělají, že je LGBT komunita nezajímá, protože by jim to mohlo poškodit značku a naštvat zákazníky.

Ale netvrdíme o sobě, že jsme netolerantnější země náhodou? Je to opravdu zvláštní. Navíc v marketingových oddělení těchto firem gayové často jsou.

Přesto všechno i přes všechny tyto příklady poněkud pokřiveného respektu a tolerance jsem přesvědčen, že mezi námi je většina těch rozumných lidí, kteří se nakonec přidají spíše na stranu normálnosti v nás, nikoliv tu, která se za normálnost vykládá a nadřazuje.

Stejná práva i povinnosti

Jsem gay, narodil jsem se tak, přiznal jsem si to plně až těsně před plnoletostí, pocházím z vesnice, vyrůstal jsem v době komunismu, pracuji, odvádím daně, splácím hypotéku na byt, nikdy jsem neměl problémy se zákonem, státem, proto si myslím, že bych měl mít naprosto stejná práva i povinnosti jako všichni ostatní. Nikdy jsem nestál o nic navíc.

Jestli se tohle nezdá někomu normální, není to o mně, ale o něm. Problém s normálností má on, nikoliv já.

Tomuto se říká respekt

Brigton, anglické město, s druhou největší LGBT+ komunitou po Londýně. Všude po ulicích vlají duhové vlajky, jejich vzory vidíte v každé druhé výloze obchodů, v každém druhém baru, v duhových barvách zde chodí lidé bez rozdílu věku, pohlaví a orientace, i rodiny s dětmi.

Ne, nekoná se zde Pride. Už tu byl předminulý víkend. Přesto jásavá a usměvavá duha i nadále vládne městu. A nikdo s tím nemá problém. Tomu se říká respekt a tolerance bez přívlastků a ale.Tohle Česko, které se rádo vydává za nejtolerantnější zemi, prostě pořád nemá.

Foto: Milda Šlehofer

Bývalý gay aktivista Milda Šlehofer: „Věřím v tu lepší, rozumnější část lidí a politiků“

Exkluzivní svědectví: 10 let registrovaného partnerství. Jak to tenkrát doopravdy bylo?

Milda Šlehofer: U mého coming outu bylo přes 3 milióny lidí!

Titulní foto: instagram.com

Autor článku je bývalý gay aktivista (Nadace Sokrates, SOHO v ČR, Gay iniciativa v ČR) a oficiální správce statistiky o registrovaném partnerství v České republice.
Onload

27 názorů ke článku

11. 08. 2019 v 10:21Off-line Woorfy  (25/180/68)
Respekt je moje životní přání a chtěl bych, aby fungoval všude. Taky o něm celý život hodně přemýšlím. Ale nedá mi to a musím pana Šlehofera trochu vyvést z omylu ke konci článku. Respekt se nezískává tím, že na sebe někdo bude upozorňovat a dělat pochody v různých městech světa. Respekt se vážně nezíská tím, že ho někdo bude přímo po někom požadovat... To pak už z podstaty nemůže být respekt, že jo :D
Souhlasím - 8   •  Nesouhlasím - 1  Nahlásit
11. 08. 2019 v 11:09Off-line Ciba  (49/186/98)
Tohleto je o normálním lidskému žití a možností který poskytuje manželství jako instituce a schválně jak by se žilo heterosexuálním párům v registrovaným partnerství jak by se jím to líbilo a pak jsou tu nenávistný strany a hnutí který dávají na jevo nenávist k menšinám a neziskovým organizacím jako parazit státu a samozřejmě i gayové se někteří chovají nepřiměřeně arogantně protože je to jejich volba a nikoho to nezajímá ale tím kazí pověst celé gay a lesbické skupině takže by tu měla být skupina gayů která se distancuje od pubertálních výstřelků pubertálních jedinců a stát za těmi který chtějí žít spolu nikoliv jen promiskuitní dovádění jenže na to holt NIKDO nechce slyšet takže se vůbec nedivím a chápu že si částečně za to mohou gayové sami svým chováním některých jedinců který pak dělá špatný obraz všem gayům a tady má platit jako všude všichni nejsou stejný tak laskavě rozdělujte na ty co chtějí žít a ty co se potřebu zviditelnit a dokazovat si něco .
Souhlasím - 2   •  Nesouhlasím - 2  Nahlásit
11. 08. 2019 v 13:39Off-line SaliS  (33/-/-)
Může mi někdo vysvětlit kde ve slově manželství je muž a žena? Já to tam nejak furt nevidím (a argument že man je muž anglicky neberu, manželství je v angličtině marriage, takže se nejedná o převzaté slovo z angličtiny a tudíž anglicismem je blbost argumentovat... A druhá část je želství, ne ženství).
Souhlasím - 6   •  Nesouhlasím - 1  Nahlásit
11. 08. 2019 v 13:53Off-line I8051  (53/184/97)
Salisi: manzelstvi se sklada z manzela a manzelky. Manzel je rod muzsky a ma teda pindoura. Manzelka je rodu zenskeho a ma teda pipinu. Ty mas predpokladam pindoura, takze budes asi manzel. Abys mohl byt v manzelstvi, musis si tedy poridit manzelku s pipinou. Pripadne presityho manzela. Jeste neco, co na slove manzelstvi nechapes? :-)

Btw ja se chci vyhnout tomu, kdo bude doma manzelka a kdo manzel a proto manzelstvi pro buzny nechci. Nejlepsi, nejefektnejsi a nejrychlejsi bude zrevidovat RP :-)
Souhlasím - 3   •  Nesouhlasím - 7  Nahlásit
11. 08. 2019 v 14:02Off-line SaliS  (33/-/-)
Tak si vezmeme třeba společenství, stavba slova se řídí stejnými pravidly. takže podle tvé logiky musi byt společník a společnice, ale hele máš spoustu společenství, kde jsou jen muži a nebo jen ženy...
To slovo samo o sobě nevyžaduje, aby byly účastníci jiného rodu, a nebo byly oslovovány jiným rodem.
Souhlasím - 4   •  Nesouhlasím - 2  Nahlásit
11. 08. 2019 v 15:35Off-line I8051  (53/184/97)
Salisi, je mi jedno, co z jakyho slova rozlozis. Vychazim z toho, co je definovano zakonem, cili ze v manzelstvi je manzel a manzelka. U spolecenstvi zakon nikde nerika, ze tam musi bejt spolecnik a spolecnice. Uz? :-)
Souhlasím - 2   •  Nesouhlasím - 5  Nahlásit
11. 08. 2019 v 15:37Off-line Steve.D  (49/185/129)
Česko tolerantní zemí? Kde by se to vzalo? Z té nenávisti, která vane z východu? A je přiživována z peněz některých křesťanských pseudoorganizací. O těch komentářích tady ani nemluvím. Ty mají svoji vypovídací hodnotu.
Souhlasím - 3   •  Nesouhlasím - 2  Nahlásit
11. 08. 2019 v 15:55Off-line SaliS  (33/-/-)
I8051 ale ja se nebavím o tom co je definováno zákonem, zákony celkově se neustále mění... Ja furt tady slýchám, že to slovo se skládá z ženy a může, to co jsem uvedl v závorce je často dáván jako výklad, ač je nesmyslný, tak chci aby mi to vysvětlil kde to v tom slově vidí, neřeším rovinu zákona, protože to že nějaký slovo obsahuje či vyvozuje jiný, neni definici (významu) slova ani zákona.
Souhlasím - 4   •  Nesouhlasím - 2  Nahlásit
11. 08. 2019 v 16:17Off-line SaliS  (33/-/-)
No, konečně díky.
11. 08. 2019 v 17:49Off-line SaliS  (33/-/-)
Ne, já se ptal jen kde to tam vidíš, to jsi mi rozumě vysvětlil (což... to je fuk já se hádat nechci...), takže díky...
11. 08. 2019 v 18:02Off-line Steve.D  (49/185/129)
Nám staročeské přesmyky nevadí. My budeme mít klidně manželství s dvěma manželi nebo manželství s dvěma manželkami.
Souhlasím - 1   •  Nesouhlasím - 2  Nahlásit
11. 08. 2019 v 18:49Off-line SaliS  (33/-/-)
akri:
Neměl jsem žádné vážné problémy kvůli své orientaci.
Podstatě jen státní zpráva a a pojišťovny jsou jediná místa, kde jsem veden jako v registrovaném partnerství, všude jinde jsem veden jako ženatý, protože na to v jejich systému a tabulek nemají kolonku a je jim to ať tak u p***le, že tam zaškrtnou ženatý.
Moje okolí, když mě potká, tak se mě ptá, kde mám manžela co manžel , a nikdo to po nich nevyžadoval.
Ano objeví se občas nějaký tupec, ale na to nemusím být buzerant, na to si stačí vzít brejle a už se od někoho občas dozvím že jsem sasranej intouš, když projevím svůj názor ohledně čehokoliv. (sice je to též vzácné, ale ve výsledku častější než konflikt z orientací)
Takže jediný, kdo mi dává jasně najevo, že jsem občan druhé kategorie je pouze stát, lidi o kterých ty mluvíš, já prakticky neznám.


A tu Vaší vojnu nechce ani samotná armáda, protože by jí to stálo nemalé peníze i prostory, které nyní využívá pro výcvik a provoz profesionální a specializované armády. (Nemluvě o tom, že tam gejové i lesby jsou taky, pravda nemám statistiky podílů a ty se snad ani nevedou.. ale jsou... a stejně tak, ty dnešní princezničky nejsou jen gejové..... dneska už je to dost smíchané)
11. 08. 2019 v 19:05Off-line Davidboynovak  (22/164/58)
dnešní princezny nejsou jen gay ale i heterosexuální klucí protože jsou vyzáblá stvoření a myslí si a dávají na jevo jak jsou ohromující bytosti v podstatě jsou to jen LAMY
11. 08. 2019 v 19:15Off-line SaliS  (33/-/-)
Akri: Ne tak docela, křesťanské hodnoty v jistých věcech jsou fajn, nemám rád náboženství všeobecně. Každopádně možná je to základní křesťanská hodnota, ale byla ještě předníma a podstatě ho má každé náboženství i idealismus v nějaké formě po celým světě.

Sám máte modrou knížku ale chcete vojnu, neni to trochu pokrytecké? Nic méně, nejsem si jistý, ze by vojna něco změnila.

A řekl jste to správně, neslyšíme se od bezdětných a to i bezdětných manželů, tak v čem je problém?


Mimochodem, děti, to je zvláštní kategorie, kde vědecká sféra volá po tom, aby se počet lidi snížil a tedy snížila porodnost jinak nás země neuživý a naopak vláda nám cpe že vymirame i když od 1960 jsme az na 6 let v plusu s přirozeným přírůstkem, čili, je nás furt víc a víc a to je opak vymírání. (To jen taková poznámka, nic z ni vyvozovat nemusíš)
11. 08. 2019 v 19:27Off-line Steve.D  (49/185/129)
Vy se sami vysmíváte křesťanským hodnotám a manželství není žádnou křesťanskou hodnotou.

Neznám žádného gaye nebo lesbu, který by nemohl mít děti, pokud mu v tom nezabraňují zdravotni důvody.

My chceme mít manželství první kategorie, protože jsme občany první kategorie.
Souhlasím - 4   •  Nesouhlasím - 3  Nahlásit
11. 08. 2019 v 19:58Off-line Steve.D  (49/185/129)
Jsme občané první kategorie a vždy jimi budeme. A samozřejmě za svá práva budeme vždy bojovat..
11. 08. 2019 v 20:19Off-line Steve.D  (49/185/129)
Ano, někteří heterosexuálové na to budou takto pohlížet. Ale to jsou špatní heterosexuálové. A těmi nemá smysl se zabývat.
Souhlasím - 3   •  Nesouhlasím - 3  Nahlásit
12. 08. 2019 v 02:24Off-line Steve.D  (49/185/129)
My jsme občany první kategorie. A ti, kteří tvrdí, že ne, měli by být za takovou zlovůli odsouzení. Tito někteří jedinci ukazují, že sami nemají právo být občany první kategorie. A prosil bych bez cenzury na stránkách www.nakluky.cz. To, že jste vymazali několik příspěvků dost zásadně mění smysl toho, co mělo být řečeno. A není to poprvé, co se tomu na stránkách www.nakluky.cz děje. Takové úpravy jsou hanebné a odsouzeníhodné. Neumíte přijmout porážku v diskusi.
12. 08. 2019 v 05:52Off-line Fogacer  (55/172/61)
Já bych asi nerad se pouštěl zda jsme občané II.kategorie nebo jako mino***a II.kategorie ale pravda je prostá. Pokud nemůžete mít svatbu s partnerem ale pouze registrované partnerství tak vbrzku poznáte rozdíl ! Ještě dnes sice mnoho lidí ví ,že něco takového existuje ale dodnes neví jak se k vám chovat !! Nejde o to jak vystupujete ale z vlastní zkušenosti (měl jsem 20-ti letý vztah) vím, že na úřadech či v bance na nás koukali jak na exoty !! A to nechodíme v růžovém, žádné extra divoké hadry také nenosíme a neupozorňujeme na sebe nějakým nevhodným chováním ! Přesto hned koukají jak co zařídit a obvykle si neví rady !! A právě v tom je smysl manželství i pro LGBTQ osoby !! Prostě to bude prakticky totéž a nebude se muset všudemožně vymýšlet co dělat aby nám vše spíše zkomplikovali !! Je paradoxní, že právě např. úřady ač se tvářili neutrálně když měli něco řešit byli slušně řečeno v dupě, nevěděli jak to vyřešit, neznali totiž zákona a asi je nikdo nepoučil jaká práva máme a o tom to je ! Sjednocením práv v rámci manželství by se vše usnadnilo. Ono postoje lidí nezměníte a vím, že pokud manželství by skutečně nastalo spousta lidí nám bude nadávat, šikanovat a pohlížet nelibě ale může nám to být většinou (až na vyjímky v rámci diskriminace) fuk . Bude to dáno zákonem a tedy budeme na stejné úrovni !! Takže s Mildou souhlasím. Sám jsem zaznamenal mnoho různých kampaní na podporu PRIDE a věřte nejde jen o průvod polonahých jedinců !! Kdy mnohé firmy v zahraničí podporovali PRIDE a u nás nikoli !! Např. firma Volvo apod. A souhlas, jsme národem konzervativním ale nikoli podstatou ale spíše myšlením, mnozí prostě neuznávají stejná práva a to, že protože se člověk narodí jiný než je majo***a není zločin či čin za nějž by se měl stydět ! Nechodím venku s duhovým tričkem ani tak abych vypadal jako páv ale neřeším,že jsem gay. naučil jsem se s tím žít a naučili se to i jinde,proč u nás je to vždy spojeno s takovou zastaralou diskuzi o rozvratu rodin, módní výstřelky apod. ? Nejsme Čína ani Rusko a buďme rádi !! Tam se žije LGBT mnohem hůře a násilí či dokonce vraždy nejsou vyjímkou ! Takže pokud chcete si říkáte proč, je to proto,že majo***a vždy se obává mino*** a je jedno zda na základě barvy pleti, rasy,náboženství nebo sexuality apod. LGBT má aspo\ń jedno společné, je doslova prolnuta všemi národy bez rozdílu ovšem s rozdílným přístupem !!
Souhlasím - 2   •  Nesouhlasím - 1  Nahlásit
12. 08. 2019 v 12:57Off-line Mychajlo90  (34/185/70)
Pro nejmenovaného spolupřispěvatele výše si dovoluju odkázat na kampaň na Ukrajině, kde udělala veřejný coming out řada veteránů války v Donbasu, kteří tím právě chtějí mimo jiné bořit tyhle d***lní stereotypy: https://www.bbc.com/…-lgbt-taboos

K opakované "diskusi" o etymologii slov nemá smysl se potisící vracet. Takže jenom stručně: doufám, že vám taky vadí naprosto běžná slova jako salát (sůl), kostel (hrad) nebo strom (strmý) a vůbec je v běžném jazyce nepoužíváte nebo je používáte v jejich "skutečném" původním významu.
12. 08. 2019 v 13:48Off-line Igy  (38/173/81)
Akri, můžeš mi prosím prozradit, kde jsi sehnat ten výklad, že malžena znamená "muž a žena"? Já totiž našel jen vysvětlení, že to znamená buď "mladá žena", pokud to má čistě slovanský původ, nebo "vdaná žena", pokud to je polopřeklad z germánského malwip. Ale o mužovi tam nic není.
12. 08. 2019 v 13:55Off-line Igy  (38/173/81)
Mimochodem v diskuzi na idnes mi jeden zdatný diskutér vysvětlil, že vlastně nemáme manželství chtít, protože partnerství je mnohem hodnotnější. (Tedy on se snažil o opak a takto to vyznělo.)

Totiž že manželství je založeno na nerovnosti a asimetrii. Žena má svoje role a muž zas svoje a bořit tyto role je prostě špatné. Prostě žena uklízí a vaří a muž vydělává a tohle bořit je bořit celé manželství.
Proti tomu když do svazku vstupují dva muži nebo dvě ženy, jsou si v tom vztahu rovni, jsou rovnocennými partnery a proto je správný název partnerství.
12. 08. 2019 v 14:03Off-line I8051  (53/184/97)
Igy, no a proto chci i ja updatovany RP a ne manzelstvi :-)
12. 08. 2019 v 14:06Off-line Igy  (38/173/81)
No hlavně pokud se tohle chytne, tak bude chtít RP většina ženských, než být otroky svého muže :D
I když, možná že kdo vstoupí do takového manželství tak je s tím už smířený a vydrží. Moc by mě zajímal výzkum srovnávající vnímání rolí manžela a manželky v rozvedených a nerozvedených párech :D
12. 08. 2019 v 17:02Off-line I8051  (53/184/97)
Igy, RP si heterakama rozvracet nedame. Maj manzelstvi a my budeme mit RP. At klidne zavidej :-)
13. 08. 2019 v 10:29Off-line Igy  (38/173/81)
Díky, takže máme pravdu oba, jen tvůj zdroj končí s vysvětlením dřív:
Podle některých je slovo malžena jakýmsi půlpřekladem starohornoněmecké složeniny malwip, tedy vdaná žena, přičemž wip, žena, naši předkové přeložili a první část nechali v původním znění. Jsou ale i jiné teorie, někteří v onom mal- vidí buď germánské man, nebo slovanské mož, což obojí znamená muž. Další soudí, že první část slova malžena souvisí se slovem mladý. Manželství přece lidé obvykle uzavírají v mladém věku. Všechny tyto teorie o vzniku slov malžen a malženka a z nich pocházejících dnešních výrazů manžel, manželka a manželství lze pokládat za možné.

A nechápu, co to je teď za chorobu, že se tolik lidí rozhodlo ve svých příspěvkách naprosto bezdůvodně jiné diskutéry urážet. To už neumíte diskutovat slušně a věcně? A nebo jsou ty postižené profily všechny falešné a teď je během dovolených spravuje jeden brigádník?
Souhlasím - 1   •  Nesouhlasím - 1  Nahlásit
25. 08. 2019 v 21:39Off-line Betonica  (39/191/93)
Mně je z podstaty protivný slovo "tolerance". Nemám nic, co by bylo potřeba tolerovat, toleranci nežádám a ani nechci. Strčte si ji všichni tam, kam slunce nesvítí. Nejsem holčičí trasořitka, aby mě bylo potřeba oprašovat. Na co furt vyřváváme o potřebě tolerance? Co jako máme tak extra, že potřebujeme zvláštní ochranu jak Pravčická brána v Českým Švýcarsku? Má snad někdo z nás, LGBT+++, koncák ze zlata, že potřebuje ochranku, aby mu ho neukradli???
Přihlas se a okomentuj článek. Ještě nemáš svůj účet? Zaregistruj se.
Onload
Načítám...
Onload
OnloadOnload
Copyright 2011–2024 NaKluky.cz, všechna práva vyhrazena, ISSN 1805-0506
Onload