
Zvukařina a světla

Tak si pořiď mixážní pult ( ideální je s možností dokoupení šavlí na rozšíření), k tomu koncové zesilovače a třípásmové reprobedny se slušným výkonem (ne nějaký chechtátka)
A ovládací pult na světla.
Kdysi se mi líbilo ( byl to takový můj sen) postavit sloupový světelný makro indikátor vybuzení pro každý hudební nástroj a zpěvy. To postavit za kapelu, aby lidi viděli i muziku i opticky každý tón, akord, jako světelnou šou, tak, aby to ladilo s muzikou. Nelíbí se mi, když osvětlovač bliká světly jak se mu líbí a docela to i narušuje atmosféru i při poslechu.
Muziku vnímáme tělem, očima a hlavně sluchem .
A taky by sis mohl udělat zvukařský kurz k získání osvědčení, že můžeš dělat zvukaře. Tam se naučíš znát typy mikrofonů a jejich charakteristiky, tzn. na co se používají, či na co jsou vhodné, ech ( dozvuky), jak vypadá práce v nahrávacím studiu, normy a podobně. Pokud by ses chtěl v budoucnu tím zabývat i profesionálně.
A ovládací pult na světla.
Kdysi se mi líbilo ( byl to takový můj sen) postavit sloupový světelný makro indikátor vybuzení pro každý hudební nástroj a zpěvy. To postavit za kapelu, aby lidi viděli i muziku i opticky každý tón, akord, jako světelnou šou, tak, aby to ladilo s muzikou. Nelíbí se mi, když osvětlovač bliká světly jak se mu líbí a docela to i narušuje atmosféru i při poslechu.
Muziku vnímáme tělem, očima a hlavně sluchem .
A taky by sis mohl udělat zvukařský kurz k získání osvědčení, že můžeš dělat zvukaře. Tam se naučíš znát typy mikrofonů a jejich charakteristiky, tzn. na co se používají, či na co jsou vhodné, ech ( dozvuky), jak vypadá práce v nahrávacím studiu, normy a podobně. Pokud by ses chtěl v budoucnu tím zabývat i profesionálně.
Souhlasím - 1 • Nesouhlasím
Nahlásit

Kdysi jsem dělal asistenta zvuku v TV Ostrava.Fajn práce.Koníček musí být fajn,než jen stále hledět třeba na sociální sítě.
Souhlasím - 1 • Nesouhlasím
Nahlásit

To uz mam davno za sebou tak nejak v tvym veku. Kdyz jsme s kamosem meli tenkrat klub a hraval jsem i na radiu, tak to bylo potreba. Jen jsme si ty mixaky, konce a bedny museli tenkrat stavet sami nebo prekopavat z nejakejch polovraku. Moznosti je ted o kus vice, ale i tak je treba trosku bastleni. Zvukaru znam aktualne dost diky p***elove kapele, ale uz se venuju jinejm vecem. Takze mas super konicka, to ti fandim ;-)
Souhlasím - 3 • Nesouhlasím - 1
Nahlásit

Btw je super jak Jezina radi nekomu, kdo ma 1000x vetsi zkusenosti v oboru a z praxe, co si ma koupit za mixpult a ze si ma udelat kurz. To je fakt k zamysleni ;-)
Souhlasím - 2 • Nesouhlasím - 1
Nahlásit

Dnes jsme už starší a jak píše ičkoň, tak je ( v tomhle věku) lepší tahat drátky po barákách a brát za to pěkný prachy.

Jez1920FC22 mixak mám zatím soundcraft ui 12 a 16, bedny mám aktivní Tapco Thump TH 15 a a Behringer DR115DSP, k tomu nějaký 2 noname basáky. S kapelou pak máme 2 JBL SRX835P. Světla ovládám před my dmx 3.0 což je software s hw převodníkem. Zatím mám nějaký paprskovy efekty, led pary a 2 otočný hlavy, nicméně letos bych chtěl dokoupit další 2 wash a 4 beam hlavy a svítit kompletně hlavama. A jasně do budoucna mám nějaký kurz v plánu
Souhlasím - 1 • Nesouhlasím
Nahlásit

Ičkoni, ale no ták :-))))
Souhlasím - 1 • Nesouhlasím
Nahlásit

A nezabudni, ako zvukar isto obcas potrebujes spajkovaciu pastu, tak na to a nie len na to univerzalne funguje kalciova mast :))
Souhlasím - 1 • Nesouhlasím
Nahlásit

Boyi12347, tos ted trosku Jezinu dost precenil, myslim, ze skoncil u slova mixak :-) P***el uz to ma trosku vice sofistikovany. Jezdej s jednim malym podiovym rackem, kde jsou zajedno vsechny prijimace od majku a i vysilace+splitter pro in-eary. Standardni monitory netahaj. Uprostred racku sedi Behringer X32R, pres kterej vsechno jejich zvukar Honza dela tabletem. Muze tak behat po sale a resit detaily, protoze to hlavni je uz v presetech pro kazdou skladbu. Realne tak pro kazdej koncert jen doladi vyslednej vystup pro klubovy PA v zavislosti na frekvencni odezve prostoru. Maj tak vse pod vlastni kontrolou, rychle to postavej a nazvucej a vysledek nezavisi na mnozstvi alkoholu v zilach klubovyho zvukare :-) Klubovej zvukar pak prakticky jen dela hlasitost a mooozna drobny korekce salu. Je to tak univerzalni a je fuk, jestli prijedou do zaplivanyho klubu nebo na RFP do Hradce.
Svetla moc neresej, maj jen svy RGB logo pres DMX (zajimavy je, jak to historicky DMX512 dodnes vladne svetu i presto, ze je to totalne neefektivni protokol), ale zbytek nechavaj spise na klubech a festacich, protoze pokud to ma bejt profi, je to dost kramu a do dodavky se to nevejde. A holt 15 kamionu svetel a pyroefektu, jako Ramstajni fakt nemaj. Ja uz jen ty DMX kontrolery obcas opravuju, kdyz nekdo odpraskne RS485 budic na vystupu :-)
Ze svejch klubovejch let tu mam jeste vlastnorucne delanej mix, PAcko, ktery mam od Kaji Gotta a par PAR36, trilla a UVcko. Mlhovac jsem nedavno daroval za flasku rumu kamosovi, co ma malej klubik kousek od nas a bedny mistnim hasicum. Dalsi technicky info kdyztak v PM :-)
Svetla moc neresej, maj jen svy RGB logo pres DMX (zajimavy je, jak to historicky DMX512 dodnes vladne svetu i presto, ze je to totalne neefektivni protokol), ale zbytek nechavaj spise na klubech a festacich, protoze pokud to ma bejt profi, je to dost kramu a do dodavky se to nevejde. A holt 15 kamionu svetel a pyroefektu, jako Ramstajni fakt nemaj. Ja uz jen ty DMX kontrolery obcas opravuju, kdyz nekdo odpraskne RS485 budic na vystupu :-)
Ze svejch klubovejch let tu mam jeste vlastnorucne delanej mix, PAcko, ktery mam od Kaji Gotta a par PAR36, trilla a UVcko. Mlhovac jsem nedavno daroval za flasku rumu kamosovi, co ma malej klubik kousek od nas a bedny mistnim hasicum. Dalsi technicky info kdyztak v PM :-)

Ičko, ano však jo, to mám i já. jeden rack s mixakem a druhéj s bezdrátovýma mikrofonama. Akorát místo x32 máme soundcraft. Ui 12 nebo 16 podle potřeby taky přes tablet poměrně dobře se stím pracuje, ještě musím dořešit externí router protože to co tam je stojí za nic. Já teď ty světla řeším víc protože to je vlastně to hlavní co dělám poslední dobou. Mlh mám několik, fazery nebo klasický. Pokud nezapomenu tak se ozvu :)

Dost se prej pouzivaly TPlinky, zvukari je meli oblibeny, ale ja tam daval ubnt, protoze se vyrazne lip menezuje a umi bezet v bridge modu a da se zaclenit do uisp .. :-)

Já se díval po Swissonicu profesional router 2. Stojí to okolo 2k, ale je to přímo dělaný pro tyhle instalace.

5g to má, po Lance to umí přenést 100 Mbps a má to místo klasických LAN konektorů takový ty neutric Lanky co požaduji. Je to už docela slušnej router pro profi použití.

Jakoze ty neutriky, co vypadaj jak XLR? tak to uz prehanej a je to spis marketing, to zadny extra vyhody neprida :-)

Ičkoni, jsem starej a už nepoužitelnej, proto jsem skončil u mixu
Máš v tom podstatně větší přehled a to už díky přehledu v dnešních technologií. Za komouše to byla jiná liga. S tou se dnešní aparatury a technologie nedají pomalu srovnávat.
Můj první zesilovač byl Tesla mono 50 ( AZK 405) to byla snad nezničitelná mašina. Jen jsem na zkouškách u ní seděl ( otevřenej kryt) a hlídal tepelný pojistky. Když se přehřála, vypnul jsem ho a vytáhl vidlici te zásuvky, ohlásil jsem technickou pauzu na cígo ( samozřejmě, že jich padlo víc za vlast). Mezitím zesík trochu vychladl, připájel jsem kontakty pijistek zpět a pak se jelo dál). To byly krásný doby začátků na zkouškách.
Zajímavý bylo, že elektronky se daly sehnat ze starý vyřazený televize.
Máš v tom podstatně větší přehled a to už díky přehledu v dnešních technologií. Za komouše to byla jiná liga. S tou se dnešní aparatury a technologie nedají pomalu srovnávat.
Můj první zesilovač byl Tesla mono 50 ( AZK 405) to byla snad nezničitelná mašina. Jen jsem na zkouškách u ní seděl ( otevřenej kryt) a hlídal tepelný pojistky. Když se přehřála, vypnul jsem ho a vytáhl vidlici te zásuvky, ohlásil jsem technickou pauzu na cígo ( samozřejmě, že jich padlo víc za vlast). Mezitím zesík trochu vychladl, připájel jsem kontakty pijistek zpět a pak se jelo dál). To byly krásný doby začátků na zkouškách.
Zajímavý bylo, že elektronky se daly sehnat ze starý vyřazený televize.

Jo, oni nemají výhody ale mám 2 bubny s rj45 a právě tou xlr koncovkou a vypadá to líp než holej konektor. Teď pře to tahám především dmxko nebo dálkově audio.

Tak ten router snad bude v racku a tam pak staci metr patchkabelu mezi soundcraftem a routerem, ne? nebo to tahas po sale?

Při menších akcích ne, ale pokud je to důležitý tak potom tahám jeden dopředu k dmx pultu p jako náhradu. Kdyby se něco stalo

Mám mini noťas které je převážně na ovládání světel ale někdy tam právě na těch větších a důležitějších akcích bodnu i soundcraft a mám tam otevřený ui jako zálohu pro případ nejakyho výpadku.

Zdravím mladého zvukaře a osvětlovače! Tedy jestli máš skutečně teprve těch patnáct let...
Technika zvuku i světel se opravdu mění k dokonalejšímu skoro rok od roku.
Ale odkud si přinášíš stále nové či novější aparatury - to nechápu, to musí stát víc jak majlant! Kde na to bereš?
Zvuk mám už taky za sebou --- jen, coby lékař, nejsem schopen "hluchyt" si nejen posluchače, ale i pacienty!
Bohužel už i mladí zvukaři jsou natolik hlušší, že pokud muzika nehraje minimálně přes sto či sto dvacet decibelů, nepovažují to za dostatečné zvučení!
Správný zvukař nevyřvává do sálu či do venkovních prostorů, ale přidává si do okolního prostoru další reprobedny! Tím se sníží neposlouchatelnost přeřvaných, většinou jen čelně zvučených reprobeden.
Proto je třeba zaplnit zvuk v sále či venku vícero reprobednami. V tu chvíli se stane zvuk poslouchatelnější a i snadněji zpěvavější třeba současně s kapelou.
A proto pozor! Mladí lidé do 30 let mají již o 20 procent snížený sluch!!! A to jen pro to, že do nich zvukaři ládují nehorázné množství neposlouchatelného hudebního hluku!
A tak, Ičkoni, přimkni se svými dokonalejšími aparaturami tak, aby zvučení nemohlo přesahovat 80 decibelů, jak říká zákon!!!
Přeji ti rozumnou zvukovost a kapele příjemnou a zajimavou hudbu!!!!!
Dr. M.Tycz
Technika zvuku i světel se opravdu mění k dokonalejšímu skoro rok od roku.
Ale odkud si přinášíš stále nové či novější aparatury - to nechápu, to musí stát víc jak majlant! Kde na to bereš?
Zvuk mám už taky za sebou --- jen, coby lékař, nejsem schopen "hluchyt" si nejen posluchače, ale i pacienty!
Bohužel už i mladí zvukaři jsou natolik hlušší, že pokud muzika nehraje minimálně přes sto či sto dvacet decibelů, nepovažují to za dostatečné zvučení!
Správný zvukař nevyřvává do sálu či do venkovních prostorů, ale přidává si do okolního prostoru další reprobedny! Tím se sníží neposlouchatelnost přeřvaných, většinou jen čelně zvučených reprobeden.
Proto je třeba zaplnit zvuk v sále či venku vícero reprobednami. V tu chvíli se stane zvuk poslouchatelnější a i snadněji zpěvavější třeba současně s kapelou.
A proto pozor! Mladí lidé do 30 let mají již o 20 procent snížený sluch!!! A to jen pro to, že do nich zvukaři ládují nehorázné množství neposlouchatelného hudebního hluku!
A tak, Ičkoni, přimkni se svými dokonalejšími aparaturami tak, aby zvučení nemohlo přesahovat 80 decibelů, jak říká zákon!!!
Přeji ti rozumnou zvukovost a kapele příjemnou a zajimavou hudbu!!!!!
Dr. M.Tycz
Souhlasím • Nesouhlasím - 2
Nahlásit

Vy jste se zase kochal, pane doktore, ne? :-) 80 dB jako maximum? A meris to kde? Referencne 1 metr v ose bedny? Nebo na zachodku klubu za tremi rohy? 80 dB je hluk beznyho luxu doma nebo ulice na Vaclavaku a naopak u 120 dB uz si trosku hrajes s turbomotorem :-) Ciste po odborny strance se tech vice beden na ruznych mistech a smerech pouziva spise proto, aby to trosku hrnulo do lidi, treba ve forme frontfilu nebo do kapely jako sajdfily. Je to i proto, ze je dost problem to ufazovat. Kdybys totiz dal na festaku vice tissich beden na ruzna mista, bude to v plose tak rozfazovany, ze to nepujde na 80 % plochy poslouchat. Reseni to ma, ale je to dost komplikovany. A hlavne .. ziva muzika je i dost o pocitech, takze tam jdou decibely stranou a nevim, ze by zakon resil nekde v klubech/festacich maximum 80 dB :-)
Souhlasím - 3 • Nesouhlasím
Nahlásit

Pan doktor má pravdu,Bohu žel!!
Souhlasím • Nesouhlasím - 3
Nahlásit

Správný zvukař by měl umět ozvučit kvalitně sál, podle ozvěny a odrazů ( akustiky) i bez techniky. Jednoduchý způsob je za pomoci tleskání, při současné pochůzce po sále. Nejlepší je, když pomůžou i členové kapely, páč zvukař nemůže stát současně na několika místech.
Venku je to trochu jiné, páč se hluk ztrácí v otevřeném prostoru ( nemá se kde odrazit). Ale u všech zvučení záleží na rozestavěním reprobeden, tak aby se zvuk netřískal, jako to dělával Michal Kocáb se svou skupinou Výběr za komunistického režimu, ale to bylo víceméně účelně, aby nebylo slyšet o čem zpívají, když přišla kontrola.
Dnes se používají spektrografy a spektrometry, které ukážou vše potřebné a urychlí se tím i nazvučení.
Venku je to trochu jiné, páč se hluk ztrácí v otevřeném prostoru ( nemá se kde odrazit). Ale u všech zvučení záleží na rozestavěním reprobeden, tak aby se zvuk netřískal, jako to dělával Michal Kocáb se svou skupinou Výběr za komunistického režimu, ale to bylo víceméně účelně, aby nebylo slyšet o čem zpívají, když přišla kontrola.
Dnes se používají spektrografy a spektrometry, které ukážou vše potřebné a urychlí se tím i nazvučení.
Souhlasím - 1 • Nesouhlasím
Nahlásit

Jezino, jezino, Stale me furt prekvapuje, jak mas potrebu se vyjadrovat k necemu, o cem naprosto nic nevis. Opravdu jsem nevidel za desitky let zvukare, kterej zmatene beha s celou kapelou po sale a tleska. Kapela nema cas na to nekde behat po sale, je tam z jinyho duvodu. Bezne jsou totiz kluby a saly jiz zatlumeny se spoustou pasti pro konkretni frekvence. To proto, ze to jsou saly a kluby urcene k hudebni produkci. Nezatlumeny sal totiz nicim nezkorigujes. Ani technikou. Pouze fyzikou. Prikladem je prazska Lucerna. Tam si muzes tleskat vo106 a neudelas nic a zvukari ji "vazne miluji" :-)
Standardne se frekvencni odezva salu koriguje pomoci ruzovyho sumu (nekdy se pouziva i bilej, ale trosku v jinym typu mereni), kde nasledne DSP pomoci FFT analyzy urci problematicky frekvence a pomoci parametrickyho ekvalizeru se pak na tyhle frekvencni peaky umisti spravnej gain v kombinaci s sirkou pasma. V horsi variante staci nastavit pasmovej EQ vizuelne na zaklade spektralniho analyzaroru. A tohle umi dneska stredne dobrej mix. Spektrometr nebo spektrograf se na to opravdu nepouziva, to si zase placnul nejakej pojem a nevis, co znamena :-)
A zeptam se teda myho souseda Vildy z Vyberu, jakze to za komousu fakt delali. Hned jak nam otevrou mistni knajpu :-)
Standardne se frekvencni odezva salu koriguje pomoci ruzovyho sumu (nekdy se pouziva i bilej, ale trosku v jinym typu mereni), kde nasledne DSP pomoci FFT analyzy urci problematicky frekvence a pomoci parametrickyho ekvalizeru se pak na tyhle frekvencni peaky umisti spravnej gain v kombinaci s sirkou pasma. V horsi variante staci nastavit pasmovej EQ vizuelne na zaklade spektralniho analyzaroru. A tohle umi dneska stredne dobrej mix. Spektrometr nebo spektrograf se na to opravdu nepouziva, to si zase placnul nejakej pojem a nevis, co znamena :-)
A zeptam se teda myho souseda Vildy z Vyberu, jakze to za komousu fakt delali. Hned jak nam otevrou mistni knajpu :-)
Souhlasím - 2 • Nesouhlasím
Nahlásit

Sorry ičkoni, zapoměl jsem, že jsi pražák odkojenej dýžděj muzikou.
Hele ičkoni, dej si ruce na bradavky s udělej si pár koleček kolem Letňan, ať to vydejcháš :-D
Hele ičkoni, dej si ruce na bradavky s udělej si pár koleček kolem Letňan, ať to vydejcháš :-D
Přihlas se a napiš svůj názor. Nemáš svůj účet? Zaregistruj se.



